Partner serwisu
Drogi i autostrady

Wkrótce otwarcie nowego odcinka S1 na Śląsku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
31-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA Katowice

Podziel się ze znajomymi:

Katowicka Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że po zakończeniu procedury odbiorowej, w drugiej połowie sierpnia, udostępniony do ruchu zostanie 10-kilometrowy odcinek S1 od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze wraz z 600-metrowym fragmentem drogi krajowej nr 44.

To ważny krok w stronę realizacji trasy S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Kierowcy będą mogli skorzystać również z kolejnego odcinka obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44, który realizowała krakowska GDDKiA. Łącznie od węzła Oświęcim na S1 do ronda na ul. Wojewódzkiej w Pławach oddanych zostanie 4,1 km nowej drogi.

Co objęły prace?

Na blisko 16-kilometrowym odcinku S1 Oświęcim – Dankowice wybudowano trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. W ramach budowy jezdni głównej powstało 18 obiektów inżynierskich (w tym pięć obiektów mostowych, siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe, estakada, dwa zespolone, dolne przejścia dla dużych oraz średnich zwierząt oraz kładka dla pieszych).

Na tym odcinku na szczególną uwagę zasługują dwa obiekty inżynierskie. Pierwszy to estakada na jezdni w stronę Bielska-Białej o długości ponad 480 m (na jezdni w kierunku Mysłowic jest o niecałe 20 m krótsza), która przeprowadza drogę ekspresową m.in. nad zelektryfikowaną, dwutorową linią kolejową nr 93 Trzebinia - Zebrzydowice, przejściem dla zwierząt średnich, terenem stawu Tesznowiec oraz drogą powiatową relacji Jawiszowice – Kaniów. Estakada powstała jako sprężony, 10-przęsłowy obiekt o przekroju skrzynkowym. Wykonana została w technologii nasuwu 20 segmentów. Drugi obiekt, na który warto zwrócić uwagę, to most drogowy o długości 224 m, który przeprowadza drogę ekspresową nad korytem Wisły wydzielonej wałami przeciwpowodziowymi oraz przejściem dolnym dla dużych zwierząt. Wykonaliśmy go w technologii nawisowej.

Ponadto zbudowano siedem przejść dla płazów, sześć przepustów drogowych o funkcji przejść dla zwierząt, a także 17 zbiorników retencyjnych. Funkcję rozrodczą dla płazów spełnia łącznie 21 zbiorników, z czego 5 to zbiorniki zastępcze.

Droga ekspresowa S1 składa się z dwóch jezdni. Na każdej z nich zlokalizowane są po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy oraz pasy awaryjne o szerokości po 2,5 m. Jezdnie rozdzielone są szerokim na 12 m pasem rozdziału, na którym w przyszłości będą mogły powstać trzecie pasy ruchu na każdej z jezdni. Nośność nawierzchni jezdni zaprojektowano tak, aby przenosiła obciążenia 11,5 tony na oś.

Tymczasowa organizacja ruchu
Do czasu ukończenia budowy sąsiednich odcinków S1, tj. Oświęcim – Bieruń i Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów oraz ostatniej części obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44 – nowo oddana trasa będzie tymczasowo dostępna wyłącznie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Wynika to z organizacji ruchu na DK44 w Oświęcimiu. Kierowcy wyjeżdżając z tego miasta oraz z Brzezinki i Pław poprzez rondo na ul. Wojewódzkiej w Pławach, dojadą do S1. Z kolei jadąc od strony S1, opuszczą ekspresówkę na węźle Oświęcim i dojadą do ronda na ul. Wolskiej, skąd będą mogli przejechać w prawo do Woli lub w lewo do Jedliny. Nie będzie możliwości podróży na wprost, przez most na Wiśle w kierunku Oświęcimia.

Takie rozwiązanie zostało przygotowane we współpracy z lokalnymi samorządami ze względu na remonty drogowe realizowane przez władze powiatu oświęcimskiego. Układ dróg lokalnych nie jest bowiem w stanie przyjąć takiej liczby samochodów, która mogłaby potencjalnie zjeżdżać z trasy S1, gdyby został udostępniony przejazd do miasta.

Cztery odcinki ważne dla Śląska

Realizacja brakującej części S1 od Mysłowic do Bielska-Białej o łącznej długości prawie 40 km została podzielona na cztery odcinki. Wartość umów na wykonanie tej trasy, której celem jest poprawa dostępności komunikacyjnej południowej Polski oraz usprawnienie tranzytu na osi północ–południe, to niemalże 2,3 mld zł. Odcinki S1 połączone będą z nowym przebiegiem DK44 na wysokości Bierunia i Oświęcimia, który przejmie ruch tranzytowy przechodzący dziś przez te miasta.

W drugiej połowie sierpnia odbędzie się prawdopodobnie otwarcie 10 z blisko 16 km odcinka Oświęcim – Dankowice, od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze. Pozostała część zostanie oddana do użytku pod koniec bieżącego roku wraz z dwoma sąsiednimi odcinkami. Pierwszy to Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów, czyli połączenie z funkcjonującą S1 w kierunku granicy ze Słowacją. Drugi to Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, gdzie planowane jest udostępnienie do ruchu na zasadzie przejezdności i połączenia z DK44 (przy czym GDDKiA przewiduje, że całkowite zakończenie prac nastąpi w III kwartale 2026 r.). Pozwoli to na zniesienie ograniczenia ruchu pojazdów do 3,5 t na S1. Pozostanie ono jedynie na odcinku DK44 przechodzącym przez Oświęcim i oddania ostatniej części obwodnicy tego miasta Stanie się to do połowy 2026 r.

Z kolei w połowie 2027 r. inwestor planuje zakończenie prac na ostatnim z czterech odcinków S1, tj. Mysłowice – Bieruń. Wtedy dostępna będzie już cała S1 od Mysłowic do Bielska-Białej. Wydłużenie czasu realizacji odcinków od Mysłowic do Oświęcimia wynika z przedłużających się procedur związanych z uzyskaniem decyzji administracyjnych. Wykonawcy złożyli także roszczenia terminowe z powodu niesprzyjających warunków pogodowych i ich skutków, a także powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jak będzie wyglądała obwodnica Tucholi?

Drogi i autostrady

Jak będzie wyglądała obwodnica Tucholi?

Damian Kelman 31 lipca 2025

Płock bliżej realizacji II etapu północno-zachodniej obwodnicy

Drogi i autostrady

S16 Olsztyn – Biskupiec. Drugi wniosek o decyzję ZRID złożony

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Tunel na S1 będzie zamknięty przez miesiąc

Drogi i autostrady

Tunel na S1 będzie zamknięty przez miesiąc

Damian Kelman 16 lipca 2025

Rusza remont nawierzchni na S1

Drogi i autostrady

Rusza remont nawierzchni na S1

Damian Kelman 14 lipca 2025

Pozostałe z wątku:

Jak będzie wyglądała obwodnica Tucholi?

Drogi i autostrady

Jak będzie wyglądała obwodnica Tucholi?

Damian Kelman 31 lipca 2025

Płock bliżej realizacji II etapu północno-zachodniej obwodnicy

Drogi i autostrady

S16 Olsztyn – Biskupiec. Drugi wniosek o decyzję ZRID złożony

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Tunel na S1 będzie zamknięty przez miesiąc

Drogi i autostrady

Tunel na S1 będzie zamknięty przez miesiąc

Damian Kelman 16 lipca 2025

Rusza remont nawierzchni na S1

Drogi i autostrady

Rusza remont nawierzchni na S1

Damian Kelman 14 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij